Menu

Czy transport rzeczny wróci w Polsce do łask?

(2016-05-22)

Czy transport rzeczny w Polsce ma szansę wrócić do łask i ponownie przeżyć rozkwit? Pytanie jest o tyle zasadne, że w porównaniu do transportu drogowego, czy kolejowego, przez lata żegluga śródlądowa była zaniedbywana. Wiele jednak wskazuje na to, że ten stan rzeczy może się zmienić.

Deklaracje, plany i pieniądze

Inwestycje w rozwój żeglugi śródlądowej zapowiedziało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Dyskusje na ten temat nie ograniczyły się do samego hasła, wraz z nim padły też konkretne kwoty, jakie mają zostać na ten cel wyłożone.

Kwota o której mowa to 300 miliardów złotych, jakie mają zostać zainwestowane do roku 2030 włącznie. Na samych słowach się nie skończyło. Kwota ta już została lekko napoczęta, gdy Mostostal Warszawa, korzystając z wiedzy hiszpańskiej firmy Accion, zajął się pracami rewitalizacyjnymi na Kanale Elbląskim. Działania te kosztowały 52 miliony złotych.

Jak donosi między innymi Dziennik Gazeta Prawna, 250 milionów złotych zostało przeznaczone na prace wodne w okolicach Wrocławia. W tym przypadku zakres działań dotyczyć będzie regulacji rzeki Nysa oraz prac na samym Zbiorniku Nyskim. W tym przypadku zlecenia otrzymały dwie firmy – Porr Polska oraz czeski Mostostav.

Były i mniejsze inwestycje, realizowane przez szwedzką Skanskę, za kwoty od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych.

Co na tym wszystkim może zyskać krajowa gospodarka? Przede wszystkim odciążenie transportu drogowego. Przerzucenie części ruchu towarowego na barki rzeczne może znacząco wpłynąć zarówno na przepustowość lądowych szlaków transportowych, jak i na stan dróg, wzdłuż których biegną. To z kolei oznacza mniejszą skalę prac remontowych, a więc i wydatków na utrzymanie infrastruktury w należytym stanie (i mniej zatorów związanych z prowadzeniem takich prac).

Będzie więcej

Skoro są zapowiedzi, a i inwestycje też ruszyły, trudno się dziwić, że sprawą zainteresowały się branżowi giganci. Wśród firm rozglądających się za możliwością realizacji kolejnych inwestycji w udrażnianie wodnych szlaków transportowych znajdują się między innymi Polimex-Mostostal, czy Budimex.

Jest o co walczyć, gdyż pojedyncze kontrakty to kwoty po kilkadziesiąt milionów złotych. Co prawda nieraz rozciągnięte w czasie na kilka lat, ale jednak są to spore sumy. Tym bardziej, że po otworzeniu wodnych ścieżek transportowych, kolejne zlecenia będą dotyczyć utrzymania ich w odpowiednio dobrym stanie – a to w praktyce oznaczać będzie dostęp do kolejnych zastrzyków finansowych.

Zalety żeglugi śródlądowej

Przerzucenie części transportu lądowego z ciężarówek na barki rzeczne oznacza nie tylko mniejsze korki na drogach, ale i wyraźną redukcję wydatków na utrzymanie infrastruktury drogowej. Wraz z wprowadzeniem takiej zmiany zyskujemy również zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń dostających się do atmosfery. Co ciekawe dotyczy to nie tylko porównania z transportem samochodowym, ale i kolejowym (choć oczywiście w tym drugim przypadku przewaga nie jest już aż tak spektakularna).

Nie bez znaczenia jest również fakt, że w porównaniu z transportem samochodowym, na barkach łatwiej jest przewieźć dużą ilość surowców za jednym razem.

Potencjał transportu rzecznego

Choć długość potencjalnie nadających się do wykorzystania tras rzecznych w Polsce jest spora, łącznie sięgająca prawie czterech tysięcy kilometrów (ściślej rzecz ujmując: 3800 km), to wykorzystujemy zarówno ułamek z nich, głównie do transportu surowców wydobywanych w kopalniach (przede wszystkim węgla oraz rudy) oraz piasku i żwiru. Dostosowanie dróg wodnych pozwoli jednak znacząco rozszerzyć gamę towarów transportowanych barkami.

Przez lata problemem w tym zakresie były jednak zarówno finanse, jak i ogólne zaniedbanie tej formy transportu w Polsce. Warto jednak zaznaczyć, że koszt przewiezienia tony surowców na tym samym dystansie potrafi być pięcio-, czy nawet siedmiokrotnie niższy, niż w przypadku przewożenia go transportem samochodowym – a to już robi wrażenie.

Jeżeli zainteresował Cię powyższy artykuł to zapraszamy na stronę Fire TMS.

X