Menu

Jak zmniejszyć koszt importu towarów zza oceanu?

(2017-02-23)

Import z USA to żyła złota. W Stanach Zjednoczonych wiele produktów rewolucjonizuje tamtejszy rynek, podczas gdy dla polskich konsumentów są one jeszcze całkowicie nieznane.

Również Meksyk obfituje w sosy i przyprawy, które w Europie są ciągle niedostępne. Nie pozostaje nic innego, jak zająć się importem towarów zza oceanu i zarobieniem wielkich pieniędzy. Firma logistyczna udzieli kilku cennych wskazówek, które znacznie pomogą importerom stawiającym swoje pierwsze kroki w świecie biznesu.

Koszty spedycji decydują o zyskach

Tak naprawdę w sprowadzaniu produktów z USA, Chin czy innego kraju świata, nie liczy się ich cena. To najmniej istotny element, bo w rzeczywistości podstawę wszystkich kosztów ponoszonych przy imporcie stanowi transport. To właśnie dlatego wiele zachodnich marek wciąż czeka na wypromowanie w Europie, bo niedoświadczeni importerzy uznali, że jest to nieopłacalny interes. Tymczasem trzeba nauczyć się ograniczać koszty przewozowe, by móc wejść na rynek z ceną przystępną dla lokalnych konsumentów.

Tajemnicą największych dystrybutorów jest spedycja morska. Przez wielu przedsiębiorców jest ona z góry pomijana, bo przecież w dzisiejszym świecie liczy się szybkość. Tymczasem transport drogą morską wciąż należy do jednej z najtańszych form przewozu towarów. W porównaniu z transportem lotniczym ceny mogą być kilkukrotnie niższe, co przy imporcie partii liczącej kilkanaście tysięcy sztuk produktu ma kolosalne znaczenie.

Rodzaje spedycji morskiej

Spedycję morską można zamówić na dwa sposoby. Pierwszy polega na wynajmie całego kontenera, który płynie do Polski i jest rozładowywany w porcie. W takiej sytuacji importer powinien maksymalnie wykorzystać jego pojemność, zamawiając jak najwięcej towaru. Jeśli widzi, że połowa kontenera będzie pusta, może nawiązać współpracę z innym dystrybutorem, by współdzielić koszty wynajmu. Co więcej, niektóre firmy logistyczne oferują transport morski dla wielu importerów - w takiej sytuacji koszty naliczane są nie za cały kontener, lecz za każdy zajęty metr sześcienny.

Transport morski ze Stanów Zjednoczonych trwa zwykle około dwóch miesięcy. W porównaniu z zaoszczędzoną kwotą jest to jednak warte zachodu, szczególnie że spedycja międzynarodowa często jest wliczona w cenę usługi. Wtedy import odbywa się w systemie door-to-door, gdzie firma logistyczna organizuje całą drogę towaru, począwszy od odbioru zamówienia z fabryki w USA, następnie spedycji morskiej oraz późniejszym transporcie krajowym do docelowego miejsca, czyli magazynu w Polsce.

X