Menu

Transport wielkogabarytowy - jak wygląda proces?

(2019-06-05)

Transport wielkogabarytowy przede wszystkim pozwala szybko, tanio i bezpiecznie przewieźć ponadgabarytowy ładunek. Musimy jednak pamiętać, by wybierać sprawdzoną firmę. Tylko wtedy mamy pewność odnośnie do odpowiedniego transportu gabarytów każdego rodzaju.

Jak przewozi się ładunki?

Przede wszystkim, korzystając z usług specjalistów, zwróćmy uwagę na to, czy dysponują oni nowoczesnym taborem. Przyczepy powinny być odpowiednio przystosowane do transportu drogowego dużych gabarytów. Dodatkowo pojazdy powinny mieć przyczepy oraz naczepy niskopodwoziowymi. By móc profesjonalnie przewozić ładunki, konieczne są naczepy o odpowiednich rozmiarach.

Sprzęt musi posiadać szerokość oraz wysokość dopasowaną do przewożenia ładunków o sporych gabarytach. Przewóz musi być bezpieczny. To dlatego tak ważne jest stosowanie się do wytycznych.

Co można transportować?

Przeważnie firmy transportowe oferują przewóz takich ładunków wielkogabarytowych jak:

  • przewóz specjalistycznego, ciężkiego sprzętu, np. ciągniki rolnicze, maszyny budowlane,
  • przeprowadzki fabryk, magazynów, zakładów przemysłowych,
  • transport ponadgabarytowy międzynarodowy,
  • zabezpieczenie ładunków podczas transportu.


Logistyka przewozu

Dodatkowo trzeba pamiętać, że kluczową rolę odgrywa sama logistyka przewozu. Organizacja przewozów wielkogabarytowych wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Konieczne jest poznanie odpowiednich norm, dzięki którym będzie możliwy przewóz ładunków bezpiecznie i na czas.

Co więcej, przemieszczanie gabarytowych towarów po drogach publicznych wymaga pozwolenia. Korzystając z usług profesjonalnej firmy, z pewnością łatwiej będzie nam je zdobyć.

Planowanie transportu

Przewóz gabarytowych ładunków wymaga zaangażowania zarówno ze strony spedytorów, jak i kierowców. Jeśli zamierzamy realizować transport wielkogabarytowy, warto zastanowić się, czy potrzebne nam są specjalistyczne pojazdy, które zapewniają odpowiednią temperaturę podczas transportu ładunków chłodniczych.

Odpowiednie planowanie będzie mieć również kluczowe znaczenie w przypadku towarów niebezpiecznych czy specjalnych. To właśnie transporty wielkogabarytowe wymagają profesjonalnego przygotowania i logistyki.

Towary przekraczające standardowe wymiary

Wiele osób zastanawia się nad tym, czym są właściwie ładunki wielkogabarytowe. Możemy się spotkać również z określeniem “ładunki ponadgabarytowe” lub “ładunki ponadnormatywne”. To te towary, które przekraczają standardowe wymiary, określone w krajowych oraz międzynarodowych przepisach odnoszących się do przewozu ładunków.

Bardzo często towary te mają wysoką wartość użytkową lub materialną. To dlatego zleceniodawcy chcą, aby dotarły w określone miejsce w nienaruszonym stanie. Wymaga to szczególnej uwagi spedytora. Sam proces logistyki jest dość skomplikowany. Do transportu będą potrzebne pozwolenia, a także określony pojazd - niskopodłogowy.


Specjalistyczna wiedza

Zaplanowanie trasy przewozu oraz samo przygotowanie ładunku bez wątpienia wymaga fachowej wiedzy i indywidualnego podejścia logistycznego. Spedytor na opracowanie planu może poświęcić nawet kilkanaście tygodni! Wiele będzie zależeć od tego, czy mamy do czynienia z transportem krajowym, czy międzynarodowym.

Warto również wspomnieć o podziale ładunków ponadgabarytowych. Są to ładunki, które wykraczają gabarytami poza standardowe zestawy samochodowe, ładunki długie, wielkogabarytowe i ciężkie. Pierwsze z nich odnoszą się do przewozu towarów, których rozmiar wykracza ponad przeciętną.

Jednocześnie ciężar nie przekracza 25 ton. Wymiary jedynie nieznacznie przekraczają dopuszczalne normy - według przepisów możliwy jest przewóz ładunków, które mieszczą się w przedziałach - długość: 15-16 metrów, szerokość: 3,5-4 metry, wysokość: 3-3,5 metra. Tego typu ładunki można przewozić na zestawach drogowych bez plandek. Należy je wyposażyć jednak w odpowiednie urządzenia zabezpieczające, a także oznaczyć cały transport.

Kategorie transportów

Najczęściej spotykanymi rodzajami transportów w budownictwie i drogownictwie należy przewóz ładunków długich. Ich długość często przekracza 40-60 metrów. Jeśli chodzi o wysokość czy szerokość, najczęściej mieszczą się one w granicach normy.

Ostatnia kategoria to ładunki wielkogabarytowe, które mają ogromne rozmiary, jednak najczęściej niewielką masę. W tym przypadku spedytor ma problem z parametrami infrastruktury drogowej, dlatego koniecznie trzeba wszystko dokładnie przemyśleć. Z kolei ładunki ciężkie o skupionej masie wymagają odpowiedniego rozłożenia ciężaru, aby nie zagrażać nawierzchni drogi.

Jak widać, kluczem do sukcesu jest odpowiednie zaplanowanie samego transportu wielkogabarytowego. Skorzystanie z usług sprawdzonej, doświadczonej firmy, mamy gwarancję, że ładunek dotrze na miejsce w nienaruszonym stanie.

X