Menu

Wejście na rynki zagraniczne

(2015-11-27)

Obecnie coraz więcej polskich firm wiąże swój rozwój z podbojem rynków zagranicznych. Zarówno duże jak i średnie przedsiębiorstwa odważniej patrzą na zachód i wschód, w poszukiwaniu nowych odbiorców swoich produktów.

Pytanie, na jakie starają się odpowiedzieć to: jak z powodzeniem wejść na rynek zagraniczny? Niestety nie ma uniwersalnego przepisu, wszystko zależy od tego jakim budżetem dysponuje firma na ekspansję, a także jakie produkty lub usługi chce sprzedać.

Trzeba mieć świadomość „powagi sytuacji”. Zdobywanie nowych rynków zbytu jest trudnym przedsięwzięciem, co nie znaczy, że niemożliwym. Wielu polskim firmom udało się to i trzeba mieć nadzieję, że dołączymy do ich grona. Jakie polskie produkty podbiły serca?

Są to przede wszystkim meble - jak podaje Ministerstwo Gospodarki, w 2014 roku wartość eksportu mebli z Polski wyniosła 8 miliardów euro, co daje Polsce piąte miejsce na świecie. Na kolejnym miejscu są okna i drzwi - wartość eksportu tych produktów przekracza już 1,2 miliarda euro rocznie. Sprzęt AGD - około 4 miliardy euro wynosi obecnie roczna wartość eksportu sprzętu AGD z Polski. Jabłka - wartość eksportu polskich jabłek sięga 440 milionów euro rocznie. A pierwszą piątkę zamykają pieczarki - w 2014 roku z Polski sprzedano ponad 203 tysiące ton pieczarek o wartości ponad 290 milionów euro. Na kolejnych miejscach są słodycze, ślimaki, jachty, kosmetyki i nakrycia głowy. Jak widać przekrój jest zróżnicowany – dobrze sobie radzimy zarówno w eksporcie produktów spożywczych jak i z branży wnętrzarskiej i kosmetycznej.

Powiedzenie „dobre, bo polskie” jak widać nie tylko obowiązuje w naszym kraju, także w innych krajach zaczęto dostrzegać i doceniać wysoką jakość polskich produktów. Bardzo często potwierdzona jest ona różnymi certyfikatami. Nie da się ukryć, że jest to bardzo często „karta przetargowa” w rozmowach z odbiorami zagranicznymi.

Przykładem są brytyjskie sieci hipermarketów, które wymagają od swoich dostawców spełnienia wymagań systemu BRC. System BRC określa warunki, jakie powinni spełniać producent i dostawca dostarczający artykuły spożywcze.

X