Dyrektywa CSRD dla firm transportowych - jak przygotować się do jej wdrożenia?
5 stycznia 2023 roku weszły w życie przyjęte przez Parlament Europejski przepisy dotyczące standardów raportowania wskaźników zrównoważonego rozwoju ESG (od ang. skrótu Environmental, Social and Corporate Governance). Ten akt prawny, znany jako dyrektywa CSRD (od ang. Corporate Sustainability Reporting Directive), dotyczy również polskich firm transportowych, a proces wdrażania w życie wymogów wyszczególnionych w dokumencie został rozłożony na kilka lat.
W 2025 roku pierwsze sprawozdania za rok ubiegły będą zobowiązane złożyć duże podmioty interesu publicznego oraz spółki notowane na giełdzie. Natomiast w następnych latach obowiązek raportowania wskaźników ESG obejmie kolejne grupy przedsiębiorstw. Stąd konieczność jak najlepszego przygotowania się do wdrożenia przepisów unijnych.
Rozwiązania do monitoringu emisji dwutlenku węgla
Unijna dyrektywa stanowi ogromne wyzwanie dla firm z branży transportowej. Aby sprawnie raportować wskaźniki zrównoważonego rozwoju, przedsiębiorstwa muszą wprowadzić monitoring pojazdów i kontrolę emisji dwutlenku węgla przez flotę samochodową. W ramach przygotowań do wdrożenia dyrektywy CSRD przedsiębiorstwa powinny przetestować narzędzia służące opomiarowaniu emisji CO2, a następnie zastosować rozwiązania pozwalające na jak najskuteczniejszy monitoring pojazdów. Sprawne monitorowanie aut ułatwią najnowocześniejsze rozwiązania telematyczne, dzięki którym można uzyskać precyzyjne dane pozwalające na obniżenie poziomu emisji dwutlenku węgla w zgodzie z regulacjami narzuconymi dyrektywą unijną. Specjalizuje się w nich między innymi firma Webfleet.
Systemy telematyczne od Webfleet
Na potrzeby przedsiębiorstw z branży transportowej Webfleet przygotował specjalną aplikację do raportowania. Zapewnia ona dostęp nie tylko do wiedzy na temat aktualnego zużycia paliwa, ale i danych archiwalnych. Dzięki nim zarządzający przedsiębiorstwem transportowym mogą tworzyć zestawienia służące porównaniu zużycia paliwa obecnie i w przeszłości. W ten sposób uzyskają wiedzę przydatną do oceny skuteczności działań na rzecz redukcji śladu węglowego. Rozwiązania telematyczne od Webfleet sprawdzają się również do monitoringu pojazdów pod kątem ewentualnych strat paliwa na skutek kradzieży lub wycieku. Oprogramowanie wskaże też kierowcom optymalną trasę, dzięki której unikną objazdów oraz korków na drodze. Za pośrednictwem specjalnych terminali kierujący pojazdami mogą pracować nad stylem jazdy i ćwiczyć nawyki służące ograniczaniu emisji CO2.
Postaw na tachografy cyfrowe z odczytem zdalnym!
Urządzeniami przydatnymi do monitorowania emisji CO2 są tachografy cyfrowe, rejestrujące czas jazdy, prędkość samochodu oraz aktywność kierującego. Dane z tachografu pozwalają też ocenić zużycie paliwa, a tym samym ślad węglowy pozostawiony przez tabor samochodowy. Atut tego rodzaju urządzeń stanowi możliwość odczytu danych na odległość. Zdalna obsługa tachografu ogranicza do minimum czynności administracyjne i oszczędza czas kadry menedżerskiej. Dzięki współpracy tachografu cyfrowego z narzędziami służącymi analizie oprogramowania wszelkie dane uzyskuje się w czasie rzeczywistym. Duże udogodnienie dla kadry zarządzającej przedsiębiorstwami z branży transportowej stanowi możliwość skorzystania z aplikacji opracowanej przez specjalistów z firmy Webfleet. Nowoczesne oprogramowanie z funkcją Tachograph Manager pozwala na zdalną obsługę tachografu - zarówno sprawny odczyt danych, jak i ich zabezpieczenie.
Rozwiązania proponowane firmom transportowym przez Webfleet niosą korzyść dla środowiska naturalnego i pomagają sprostać wymogom narzuconym przez dyrektywę CSRD. Sięgnięcie po oprogramowanie do monitoringu pojazdów wiąże się również z oszczędnością paliwa i zwiększa dyscyplinę kierowców. Działania sprzyjające obniżaniu emisji dwutlenku węgla pozytywnie wpływają też na wizerunek przedsiębiorstwa transportowego jako firmy dbającej o środowisko naturalne naszej planety, co automatycznie wzmacnia jego pozycję na rynku.