Menu

Historia opakowań tekturowych

Historia opakowań tekturowych

Nie ulega wątpliwości, iż opakowania tekturowe odgrywają bardzo ważną rolę w obecnych czasach. Wszystko ze względu na mnogość zastosowań oraz właściwości. Oczywiście, nie jest też tajemnicą, iż ludzie często sięgają po dany produkt, dlatego, że zachęciło ich do tego opakowanie. Dlatego, element ten ma tak istotne znaczenie w obrocie handlowym. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak rozpoczęła się historia pudełek wykonanych z tektury. Ich początki sięgają czasów, gdy marketing nie był ważny, a liczyły się jedynie względy praktyczne. W poniższym artykule postaramy się zatem prześledzić, jak prezentuje się historia opakowań kartonowych.

Zacznijmy od początku

Istnieje wiele teorii na temat tego, w jaki sposób powstała tektura falista, a później wykonywane z niej opakowania kartonowe. Jedną z najbardziej znanych hipotez jest ta, przenosząca nas kilka wieków wstecz. Zacznijmy od tego, że sam papier został wynaleziony bardzo dawno temu w Chinach. Jego powstanie datuje się na ok. 105 r p.n.e. Wraz z upływem lat wynalazek rozpowszechnił się na terytorium Azji, a w konsekwencji dotarł również do Europy. Uważa się, że dopiero w XII wieku na terenie Europy powstała pierwsza papiernia. W tym momencie warto zaznaczyć, że prekursorem do stworzenia tektury uważa się kryzę, czyli pewnego rodzaju kołnierz z pomarszczonego papieru, który umieszczany był pod szyją. Wykorzystanie kryzy to początek XVI wieku. Umownie na ten okres datuje się powstanie tektury, jednak na prawdziwą rewolucję trzeba było poczekać jeszcze wiele lat. W 1856 roku opatentowano pierwszą maszynę do produkcji falowanego papieru, który służył jako usztywnienie kapeluszy w przemyśle modowym. Tektura jako opakowanie została użyta w 1871 roku, kiedy to Albert L. Jones opatentował ją jako sposób na zabezpieczenie wrażliwych na uszkodzenie przedmiotów. Po upływie blisko 20 lat po raz pierwszy powstała koncepcja dwuwarstwowej oraz trzywarstwowej tektury falistej, skąd było niedaleko, aby pudełka tekturowe stały się popularne w Europie i na świecie.

producent opakowań tekturowych - Polmar - tekpak.pl

Praktyczne zastosowanie opakowań tekturowych

W swoich początkach opakowania tekturowe miały przeznaczenie przede wszystkim praktyczne. Pudełko miało na celu zabezpieczać przechowywany przedmiot przed ewentualnym uszkodzeniem i oddziaływaniem warunków zewnętrznych. Rozwój opakowań na rynku w znaczeniu współczesnym nastąpił wraz z rewolucją przemysłową w XIX wieku, choć nadal jego głównym zadaniem była ochrona zawartości. Na terenie różnych krajów następowały zmiany, które na nowo kształtowały stosunki gospodarcze. Wzrost produkcji, wydłużenie szlaków handlowych oraz zróżnicowanie samych produktów wymusiło na wielu poszukiwanie rozwiązań, które umożliwią skuteczną ochronę dóbr. W miarę rozwoju gospodarczego nieustannie wzrastała konkurencja, która jednocześnie rozpoczęła walkę o klienta oraz jak największą sprzedaż. Wówczas producenci w oczywisty sposób odkryli możliwości, jakie daje nam opakowanie. Dzięki wykorzystaniu zróżnicowanych kształtów, kolorystyki i wielu innych form klient zyskał możliwość rozróżniania produktów i producentów nie tylko po nazwie. Pudełka stały się przepustką do większych dochodów i zdecydowanie lepszych wyników sprzedaży.

Sytuacja po II wojnie światowej

Jak dotąd, opakowania służyły jedynie do zabezpieczania towarów. Marketingowa rola pudełek z papieru tak naprawdę rozwinęła się dopiero po II wojnie światowej. Po zakończeniu działań wojennych nastąpił przełomowy rozwój gospodarczy. Pojawiły się pierwsze sklepy samoobsługowe, gdzie klient sam decydował, jaki produkt wybiera. Wówczas konsument potrzebował informacji ze strony producenta, dotyczących danego produktu. Aby zostać stałym odbiorcą dóbr, koniecznym było łatwe odnajdywanie towarów. Opakowania stały się czymś więcej niż tylko ochroną zawartości. Dzięki charakterystycznym barwom, czy napisom, klient z łatwością mógł rozpoznać interesujący go produkt. Wygląd i materiał charakterystyczny dla pudełek opierał się przede wszystkim na względach marketingowych. Opakowania na przestrzeni lat coraz bardziej się zmieniały. Pojawiały się nowe konstrukcje, kształty, nadruki o innych właściwościach.

opakowanie kartonowe

Tektura wciąż na fali

W dobie rewolucji i ogromnego zapotrzebowania na pudełka z tektury korzystało wiele gigantycznych firm, tj. między innymi Colgate, produkujący wówczas pierwsze kosmetyki i detergenty, czy National Biscuit Company, pakujący w paczki przepyszne biszkopty. Korzyścią płynącą z pakowania produktu w pudełka była nie tylko wygoda, ale i możliwość pokrycia każdego opakowania reklamą. Dziś z pewnością nie wyobrażamy sobie życia bez tego jakże przydatnego elementu. Jednym z czynników zachęcającym nas do kupna danego produktu jest szata graficzna. Zamawiamy paczki w wygodnych kartonach, czy używamy ich do przeprowadzki. O tym, jak ważne są opakowania w handlu świadczy fakt powstania Europejskiej Federacji Producentów Tektury, która opracowuje katalogi konstrukcji opakowań z papieru (FEFCO).

Podsumowanie

Historia opakowań tekturowych sięga XIX wieku. Nie ulega wątpliwości, iż opakowania tekturowe na przestrzeni lat przeszły swoistą metamorfozę. Zostały wprowadzone specjalne konstrukcje, kształty czy przekładki, które umożliwiają uzyskanie nieosiągalnych wcześniej parametrów opakowań. Zaczęto łączyć papier z innymi materiałami. Jednak nie zmieniło się jedno - karton to tworzywo pochodzenia naturalnego, jest ekologiczny i nieszkodliwy dla środowiska, dlatego zyskał tak ogromną popularność.

X