Menu

Jak wybrać dostawcę?

Logistyka
Jak wybrać dostawcę?
Po skończonej szkole każdy logistyk ma świadomość, tego, jak ważną częścią działalności w systemie logistycznym są dostawcy. Cena, jakość oraz terminowość dostarczanych towarów to główne czynniki, jakimi kierują się firmy podczas wyboru partnera handlowego. Coraz częściej jednak zmuszeni jesteśmy do zabawy w jasnowidza, którego zadaniem jest wybranie producenta, zdolnego sprostać wymaganiom firmy w chwili, gdy zechce ona rozszerzyć swą ofertę.

Wybierając dostawcę lub dostawców najkorzystniejszą oferta zawsze będzie ta, która aktualnie jest w stanie sprostać naszym potencjalnym potrzebom w przyszłości. Nie zapominajmy, że nie jesteśmy jedyną rozwijającą się firmą na rynku, a jeśli nasz potencjalny dostawca, już teraz świadczy potencjalnie potrzebne nam usługi, szansa na to, że również w przyszłości będzie wyprzedzał nasze oczekiwania jest bardzo duża.

Cena nie zawsze ma kluczowe znaczenie

Na przykładzie rządowych zamówień wiemy już, że cena nie ma kluczowego znaczenia. Przykładem może być odcinek autostrady A2, który miał być wykonywany przez chinskie konsorcjum Covec. Niestety oferta przedstawiona przez Covec była znacznie lepsza od ofert pozostałych firm. Po kilku miesiącach budowy Covec wycofał się z budowy autostrady.

Zaczynać wspólnie

Nie ma sensu, podpisywać umowy z kimś, kto podobnie jak my, planuje rozwój. Umowa, jaką podpisujemy dotyczy wyłącznie realnych dostarczanych usług. Plany mają tą niewygodną cechę, że często ulegają zmianom.

Przeglądając oferty warto jest też zwrócić uwagę na ilość krajów, w których znajdują się oddziały danej firmy, oraz ich samodzielność i zależność od ich dostawców.

Opinie o danej firmie

Opinie o dostawcach to rzecz bardzo ważna w biznesie. Należy jednak pamiętać, że opinie, szczególnie te które znajdziemy w internecie, należy potraktować z lekkim dystansem. Takie opinie można kupić za grosze. Warto więc bazować na opiniach innych firm, które działają w danej branży. Opinie uzyskane na drodze zwykłej rozmowy są cenniejsze niż internetowe.
0
X