Menu

Kontener do transportu – jaki wybrać?

Transport
Kontener do transportu – jaki wybrać?

Nie ma jednego uniwersalnego kontenera, który zapewni idealne warunki transportu dla każdego typu towaru. Rodzaj kontenera musi więc być uzależniony od rodzaju przewożonych produktów oraz warunków atmosferycznych, w jakich będzie się odbywał transport.

Towary wrażliwe na zmiany temperatury

Wszystkie towary, które źle reagują na zimno, ciepło czy zmiany temperatury, muszą być transportowane w kontenerach chłodniczych. Są one wyposażone w funkcję regulacji temperatury i poziomu wilgotności. Właściwa temperatura utrzymywana jest przez całą drogę również podczas załadunku i rozładunku. Chłodnie stosuje się do przewozu produktów szybko psujących się (głównie żywności), artykułów w stanie zamrożenia oraz w towarów przemysłowych – substancji i prefabrykatów wymagających spełnienia reżimu temperaturowego. Chłodnie są specjalnie izolowane i „napędzane” czynnikiem chłodzącym, który utrzymuje właściwą temperaturę. Agregaty w dobrych kontenerach potrafią podtrzymać stałą temperaturę w zakresie od ‐25°C do +25°C, przy czym uwzględniana jest jeszcze różnica pomiędzy temperaturą zadaną a temperaturą otoczenia. Regulacja temperatury jest konieczna także przy transporcie ładunków zamarzających. W ich przypadku kontener musi być w stanie utrzymać przez wiele godzin temperaturę powyżej zera stopni, tak by uniknąć zamarznięcia i utraty wartości użytkowej (http://www.wzieu.pl/files/mat_dyd/ladun/Ladunkoznawstwo_konspekt.pdf). Oferta zakupu oraz najmu kontenerów chłodniczych jest dostępna na stronie http://www.polkont.pl.

Wielkość i rodzaj ładunku

Dobór kontenera uzależniony jest także od wielkości ładunku i jego kształtu. Do przewozu tak zwanej drobnicy stosuje się standardowe kontenery transportowe przypominające wielkie pudełka. Kontenery tego typu są dostępne w kilku wersjach przystosowanych do przewożenia palet i skrzynek w standardowych rozmiarach. Do transportu ładunków wielkogabarytowych stosuje się kontenery bez dachu, tzw. „open top”, albo kontenery o otwartych bokach (tzw. open side). Dla szczególnie ciężkich ładunków najodpowiedniejsze są kontenery flatrack, czyli bez dachu i boków. Do przewozu ładunków płynnych wykorzystuje się cysterny.

Jaką drogą?

W logistyce ważne jest nie tylko to, co przewozimy, ale i jaką drogą. W transporcie morskim lub kolejowym praktyczniejsze będą kontenery o większej ładowności i dużych rozmiarach, z kolei w lotnictwie stosowane są ograniczenia wagi, a pojemniki muszą być określonych rozmiarów i nadawać się do transportu wózkami danego przewoźnika. W transporcie drogowym stosowane bywają różnego rodzaju ograniczenia w zależności od wagi pojazdu i ładowności jego przyczepy.

0
X