Menu

Logistyka w pralni

Logistyka w pralni

Czym jest logistyka w pralni i czy coś takiego tak naprawdę istnieje? Pierwsze skojarzenie, które przychodzi każdemu na myśl, słysząc słowo logistyka, zapewne związane będzie z transportem towarów. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że logistyka również tworzona jest przy odpowiednim rozplanowaniu ciągów komunikacyjnych i rozmieszczeniu urządzeń w pralni, i jest ona niezwykle istotna dla zagwarantowania właściwej i wydajnej pracy. Jako, że odzież oddawana do prania musi przebyć nie małą drogę aby wrócić czysta i pachnąca do klienta, istotne jest aby dotarcie do każdej kolejnej fazy obróbki było płynne. Wymaga to zapewnienia odpowiedniego transportu pojedyńczej sztuki odzieży lub całych partii bielizny. W zależności od wielkości pralni oraz asortymentu jaki jest przyjmowany, będzie się różnił sposób jedo znakowania i transportu.

Przede wszystkim, należy pamiętać również by odzież przyjmowana od klienta indywidualnego, była dokładnie i w sposób widoczny oznakowana. Do znakowania tego typu asortymentu wykorzystywane są różnego rodzaju bloczki numeryczne czy taśmy do znakowania odzieży, które przy pomocy zszywaczy dołączane są do każdej sztuki. Dokładne oznakowanie odzieży zagwarantuje nam, iż w każdym kolejnym etapie prania odzież nie zostanie zagubiona i na koniec trafi z powrotem w ręce właściciela. Sposoby znakowania odzieży możemy podzielić również na dwie kategorie. Będzie to znakowanie usuwalne lub trwałe. W przypadku znakowania usuwalnego, stosuje się go głównie w przypadku klienta prywatnego. Zasada jest prosta. Metka, którą oznakowana zostaje odzież stosowana jest wyłącznie w czasie wykonywania usługi prania. Gdy odzież oddawana jest klientowi, oznaczenie jest usuwane. Znakowanie trwałe stosowane jest jedynie w przypadku dużych pralni lub tzw. Leasingu odzieży. W zależności od wymagań zleceniodawcy, na naklejkach lub taśmach wgrzewanych umieszczane są wszelakie dane. Począwszy od nazw hotelu czy szpitalu, poprzez imiona pracowników i numerów szafek a kończąc na kodach kreskowych lub logo.

W przypadku transportu w niewielkich pralniach stosuje się transport wózkowy. Są to wózki różnych wymiarów i konstrukcji stosowane w zależności od rodzaju wyrobów, które przewozi się między poszczególnymi stanowiskami. Podstawowy podział to np.: odzież brudna, odzież czysta, bielizna mokra itp. O ile w przypadku niewielkich zakładów pralniczych, a co za tym idzie mniejszych ilości przerabianego prania, przepakowywanie czy przewożenie nie jest tak skomplikowane, o tyle w przypadku większych zakładów, tego typu transport może stać się bardziej uciążliwy. Pomijajac fakt zapewnienia odpowiedniej szerokości tras transportowych, ilość jaką należy przeładować np. bielizny mokrej może stanowić już nie lada problem.

Rodzaje wózków:

  • wózek do odzieży siatkowy średni,
  • kontener jezdny typu NRC (do brudnej bielizny w workach i czystej na półkach-składane półki,
  • wózek z podnoszonym dnem (do zasilania stanowisk do prasowania),
  • wózek regałowy (do bielizny czystej na półkach),
  • wózek do bielizny mokrej (podwójne dno z korkiem odwadniającym)
  • wózek z podwieszanym workim (dla magazynowania lub transportu odzieży brudnej).

Aby ułatwić segregację i transport odzieży już po upraniu w pralniach stosowane są również wieszaki jezdne. Wykonane są one z rur stalowych chromowanych przypominające „trzepak na kółkach” Umożliwia on w łatwy sposób przeprowadzenie segregacji odzieży po upraniu oraz prasowaniu. Niejednokrotnie w przypadku niewielkiej ilości miejsca w pralni, stosowane one są również zamiast transporterów mechanicznych (np. firmy Metalprogetti) do kolekcjonowania odzieży. W przypadku większej ilości miejsca dużo wygodniejszym jest zamontowanie w pralni, wspomnianego wcześniej transportera. Dzięki podłączonemu do niego komputera, wyszukiwanie odzieży jest nieskomplikowane i bardziej uproszczone. Dodatkowo istnieje możliwość uzupełnienia zestawu o czytnik kodów, którym możemy zczytywać kody zamieszczone na metce którą klient otrzymuje w momencie oddawania odzieży do prania.

W dużych zakładach skupionych wyłącznie na obsługę klienta instytucjonalnego, w których ilość pranej bielizny uniemożliwia transport ręczny stosowany jest system transportu zmechanizowanego zautomatyzowanego bądź sterowanego ręcznie. W tym przypadku stosowane są transportery taśmowe, systemy transportu powietrznego oraz układy wciągarek i elektrowciągów, które całkowicie eliminują pracę fizyczną.

Transportery:

  • taśmowe (wyładowcze – odzież czysta, załadowcze – odzież brudna),
  • podwieszane (magazynujące, odzieży roboczej),
  • przenośniki (dla odzieży w workach lub kontenerach),
  • pneumatyczne (do przenoszenia odresowego poszczególnych sztuk bielizny),
  • śrubowe (magazynowanie odzieży czystej).

Logistyka w pralni czyli jak urządzić pralnię?

0
X