Menu

Przewóz ładunków ponadgabarytowych na Skandynawię

Przewóz ładunków ponadgabarytowych na Skandynawię

Transport ładunków ponadgabarytowych nie jest prostym przedsięwzięciem, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę trudne warunki panujące w regionie Skandynawii czy konieczność wykorzystania w transporcie promów. Przewóz taki wymaga starannych planów i rozległej wiedzy w temacie. Dlatego warto wybierać spedytorów doświadczonych, posiadających nowoczesną flotę i znających specyfikę przewozu towarów na Skandynawię. Co jest kluczowe?

Planowanie to podstawa

Nierzadko w transporcie ponadgabarytowym w planowanie angażuje się producentów i inżynierów, którzy pomagają opracować najlepszy schemat działania. Jest to o tyle istotne, że to oni najlepiej znają specyfikę przewożonego towaru.

Współpraca ze spedytorami już na poziomie przetargu pozwala jak najlepiej ustalić szczegóły transportu zanim jeszcze ruszy produkcja, co daje możliwości rozplanowania całego przedsięwzięcia z wielkim wyprzedzeniem.

Źródło: Scandinavian Express

Flota

Wybór odpowiedniej floty powinien odbywać się w oparciu o szczegółowe plany i rysunki techniczne ładunku. Ułatwi to znacznie transport i zminimalizuje ryzyko wystąpienia przykrych niespodzianek.

Jeśli zaś chodzi o odpowiednią drogę transportu, uzależnione jest to od wielkości ładunku, trasy i warunków pogodowych. Jeśli chodzi o przewóz ładunków o dużej masie, lecz niewielkich gabarytach, świetnie sprawdzi się do tego kolej. Duże i ciężkie ładunki często przewożone są drogą morską, jednak najczęściej transport ponadgabarytowy odbywa się drogami (zwłaszcza ten na Skandynawię, przy uwzględnieniu odcinka drogi morskiej, którą pokonuje się promem).

Odpowiednia flota musi być przystosowana do warunków pogodowych panujących w Norwegii czy Szwecji zimą. Powinna być wyposażona w odpowiednie opony zimowe oraz powinna posiadać łańcuchy na owe opony.

Bardzo pomocnymi okazują się być zawarte stałe porozumienia z armatorami promowymi, które zapewniają miejsce na promie bez względu na obciążenie turystyczne czy święta i wakacje. Dzięki temu sprawniej przebiega również sam załadunek w porcie.

Wyznaczenie trasy

Jest to jeden z ważniejszych momentów w planowaniu całego transportu. Z racji, że towar ponadgabarytowy nie mieści się w wyznaczonych normach i dopuszczalnych wymiarach, należy wyznaczyć dokładną trasę przejazdu zanim ładunek wyruszy w drogę, by uniknąć wszelkich niespodzianek po drodze. Odbywa się to zazwyczaj we współpracy z organami państwowymi. Dzięki temu, można zaplanować ewentualny demontaż infrastruktury, a także skupić się na punktach wyjątkowo wrażliwych, jak na przykład mosty, które wymagają odpowiednich ekspertyz.

Niezwykle istotne jest również upewnienie się, że miejsce załadunku i rozładunku przystosowane jest do obsługi konkretnych taborów.

Źródło: Scandinavian Express

Pozwolenia

Pozwolenia są niezbędne w transporcie ładunków ponadgabarytowych. Zdobycie ich wiąże się z prowadzeniem ścisłej współpracy z urzędami. Dodatkowo, transport międzynarodowy wymaga różnych zezwoleń dla każdego kraju, gdyż proces ten nie został jeszcze zunifikowany. Daje to duże pole do popisu dla logistyka.

Otrzymane zezwolenia na transport w Polsce uwzględniają ściśle termin i czas przejazdu. Zezwolenia te są płatne i uzależnione od wielkości ładunku oraz długości trasy. Z kolei w Norwegii, zdobycie zezwoleń jest darmowe, jednak ich brak jest bardzo surowo karany (sumy dochodzą do kilkudziesięciu tysięcy euro).

Ważne okazuje się być doświadczenie i renoma danego przewoźnika. Urzędnicy za granicą łatwiej ufają znanym operatorom.

X