Menu

Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie

Magazynowanie
Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie
Informacja, a raczej jej prawidłowy przepływ pomiędzy poszczególnymi składowymi łańcucha dostaw, należy do najważniejszych czynników warunkujących sukces każdego współczesnego przedsiębiorcy. Gromadzenie, katalogowanie i przekazywanie danych jest kluczowym elementem strategii marketingowej każdego przedsiębiorstwa, gdyż to na ich podstawie wprowadzane są wszelkiego rodzaju zmiany.

Brak sprawnie działającego systemu wymiany danych jest jednym z głównych czynników mogących spowodować tzw. "bullwhip effect", czyli efekt byczego bicza.

Zjawisko to polega na nadmiernym gromadzeniu zbędnych zapasów, występujące we wszystkich elementach łańcucha dostaw. Wczesne rozpoznanie zjawiska, pozwala na szybką reakcję, a tym samym zmniejsza ryzyko strat, jakie może ponieść zarówno producent jak i sprzedawca. Jednak by tego dokonać, konieczne jest systematyczne kontrolowanie ilości towarów, na które zapotrzebowanie zgłaszają poszczególni dystrybutorzy.
 
Okresem, w którym producent jest szczególnie narażony na efekt byczego bicza, jest czas promocji. Nieumiejętne, lub zbyt agresywne stosowanie technik "pull" i "push" lub nadmiernie rozbudowany łańcuch dostaw, sprzyjają zaburzeniom komunikacji, oraz utrudniają opanowanie problemu.

0
X